Menu

Jak nauczyć dziecko obsługi zegara?



Umiejętność odczytywania godziny zarówno z zegarka analogowego, jak i elektronicznego jest niezbędna w codziennym życiu. Niestety, dla najmłodszych nauka tej umiejętności często bywa ogromnym wyzwaniem. Zapamiętanie, co oznaczają poszczególne wskazówki oraz zrozumienie różnicy między czasem przedpołudniowym a popołudniowym to dla maluszków bardzo trudne zadanie. Z tego względu postanowiliśmy przygotować ten artykuł, w którym wyjaśniamy, jak nauczyć dziecko obsługi zegara w prosty sposób.

Kiedy uczyć dziecko zegara?

Wielu rodziców zastanawia się, kiedy należy rozpocząć naukę odczytywania godzin na zegarze. Niestety nie da się wskazać idealnego momentu. Wszystko zależy od gotowości intelektualnej dziecka, jego predyspozycji i znajomości cyfr. Przed rozpoczęciem nauki zegara maluch powinien nabyć umiejętność wykonywania prostego dodawania i liczenia (najlepiej do sześćdziesięciu).

Najczęściej naukę odczytywania godzin na zegarze zaczyna się w wieku wczesnoszkolnym, a dokładnie w pierwszych klasach podstawówki. Jeśli jednak dziecko wykazuje gotowość wcześniej, to nie warto czekać.

Jak nauczyć dzieci odczytywania godzin na zegarze?

Jak wiadomo, najłatwiej odczytuje się godzinę na zegarku elektronicznym – i właśnie od niego warto zacząć. Zdecydowanie trudniejsza jest nauka obsługi zegara analogowego, dlatego należy uzbroić się w cierpliwość i wprowadzać wiedzę stopniowo. Na początku warto wytłumaczyć maluszkowi prostymi słowami, czym jest czas i jak płynie. Należy również wyjaśnić dziecku, że jedna godzina składa się z 60 minut.

Przed rozpoczęciem nauki warto wybrać odpowiedni zegar – duży, czytelny i wyraźny. Świetną opcją będzie zakup specjalnego czasomierza przeznaczonego do edukacji.

Następnie można przejść do nauki odczytywania pełnych godzin, uwzględniając podział na dzień i noc (np. 5:00 rano oraz 17:00 wieczorem). W kolejnym etapie warto wprowadzić pojęcie połówek godzin. Dopiero później należy przejść do nauki kwadransów i minut.

Naukę odczytywania godzin warto powiązać z codziennymi czynnościami, np. o 17:00 wychodzimy na spacer, o 21:00 idziemy spać, a o 7:00 wstajemy. Dzięki temu dziecko zacznie pojmować znaczenie czasu i łączyć konkretne godziny z pewnymi czynnościami. To z pewnością ułatwi i przyspieszy cały proces.

Zegar do nauki odczytywania godzin – jak wybrać odpowiedni?

Nawet dla osoby dorosłej odczytanie godziny z małego, zdobionego czasomierza stanowi wyzwanie. Tym bardziej do nauki zegara, nie należy wybierać niewielkich gadżetów codziennego użytku. Czasomierz edukacyjny musi mieć wyraźne cyfry i dużą, przejrzystą tarczę. Ważne też są wskazówki. Powinny się od siebie znacznie różnić, najlepiej nie tylko długością, ale też kolorystyką.

Aby zapewnić dziecku komfortową naukę, najlepiej sięgnąć po zegarek edukacyjny. Taki czasomierz zachęca swoją estetyką do nauki i sprawia, że nabywanie nowych umiejętności staje się przyjemnością. Zegarki edukacyjne posiadają wyraźnie oznaczone godziny i minuty i duże, dobrze widoczne wskazówki. Są skonstruowane w taki sposób, aby umożliwiały łatwe przyswajanie wiedzy i angażowały w naukę. Tego rodzaju czasomierze można znaleźć pod adresem: https://maludas.pl/q/?keywords=zegar. Wszystkie z oferowanych zegarków zachwycają swoją czytelnością, atrakcyjnym wzornictwem i bezpieczeństwem użytkowania. Pozwalają na połączenie nauki z zabawą.

Nauka odczytywania godzin – dlaczego sprawia dzieciom taką trudność?

Już wiadomo, jak nauczyć dziecko obsługi zegarka. Jednak, co jeśli mimo starań, dokładnego tłumaczenia maluch dalej nie potrafi odczytywać godzin? Przede wszystkim należy pamiętać, że każde dziecko uczy się w swoim tempie. Niektóre maluchy potrzebują więcej czasu na przyswojenie nowych informacji. Ponadto trzeba mieć na uwadze, że nauka zegara jest ciężka i skomplikowana. Wymaga ona zrozumienia wielu rzeczy naraz. Z tego względu należy być cierpliwym i spokojnie tłumaczyć poszczególne kwestie.

Jeśli jednak przez długi czas maluch nie będzie mógł przyswoić obsługi zegarka, istnieje możliwość występowania u dziecka problemów z logicznym myśleniem, wyobraźnią, motoryką małą lub liczeniem.

Dodaj komentarz