Menu

Tryktrak jako jedna z najstarszych gier planszowych



Tryktrak to jedna z najstarszych gier planszowych dla dwóch graczy. Miliony ludzi na całym świecie korzystają z tej wspaniałej gry. Niezależnie od tego, czy jesteś nowicjuszem w grze, czy zaawansowanym graczem, poniższe informacje będą przydatne.

Gra wymaga:

– 30 warcabów. Każdy gracz ma 15 warcabów jednego koloru (białe lub czarne)

– 2 kości, są to zwykłe kości z punktami po bokach (od 1 do 6)

– podwójna kostka

– plansza: obszar gry, na którym poruszają się warcaby zgodnie z zasadami.

Ciekawostka: Charles Darwin był entuzjastą tryktraka. Codziennie grał ze swoją żoną.

W tryktrak grają dwie osoby stojące naprzeciw siebie przy stole, podobnie jak w grze w szachy. Ruch graczy jest regulowany przez dwie kości rzucone z kubka, aby upewnić się, że wszystko jest losowe. Obaj gracze mają swoją własną parę kości oraz własny kubek do potrząsania kostkami. Aby rozpocząć grę, każdy gracz rzuca jedną kością, a gracz z wyższym numerem porusza się pierwszy używając obu pokazanych liczb. Pasek dzielący planszę jest również nazywany bandą.

Plansza składa się z 24 trójkątów, znanych jako pola. Jest 30 warcabów, podzielonych na dwa kolory, po 15 każdego koloru. 24 pola dzielą się na 4 ćwiartki, każda po 6 pól. Jedna połowa planszy służy jako deska „domowa” dla obu drużyn, podczas gdy druga połowa służy jako deska zewnętrzna. Pola są numerowane od początku planszy domowej gracza jako pierwsze pole, a początek planszy domowej przeciwnika jako 24 pole w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

Jak grać?

Kolejność, w jakiej znajdują się pionki: 2 warcaby na 24 polu, 3 warcaby na ósmym polu, a 5 pionków na 6 i 13 pole każdy. Warcaby poruszają się po polach w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara na ścieżce w kształcie podkowy, w zależności od wartości rzuconych kości. Obaj gracze mogą mieć taką samą lub oddzielną parę kości.

Jak rozpocząć?

Aby rozpocząć grę, obaj gracze rzucą kośćmi jednocześnie. Gracz, który ma wyższą wartość kości, najpierw poruszy swoje pionki. W przypadku tej samej wartości gracze rzucają ponownie. Pola, które gracz wybiera jako pierwszy, określa wartość obu rzuconych kości. Gracz ma możliwość albo przesunięcia dwóch pionków o wartość, która jest obecna na każdej kości, albo pojedynczego pionka, aby dopasować wartość kości. Następnie gracze wykonują alternatywne tury, aby rzucić kostkami i przesunąć swoje pionki. W przypadku, gdy gracz podczas gry wyrzuca dublety, ma możliwość przesunięcia do 4 pionków o pola równe wartości kości.

Zacznij odkładać swoje warcaby. Podczas opuszczania możesz znieść tylko pionki, które zajmują odpowiedni punkt. Na przykład, jeśli wyrzuciłeś 4-1 i masz pionek w 4 i 1 punkcie, możesz je znieść.

Pola mające jeden lub żaden pionek przeciwnika są polami otwartymi. Kiedy pionek gracza ląduje na polu otwartym, wtedy pionek przeciwnika, jeśli jest na tym miejscu, jest „osuszany” i przenoszony na bandę, która jest częścią planszy, dzieląc ją na pół. Kiedy gracz ma swój pionek w ruchu, jedyny ruch, jaki może wykonać, to wciągnięcie zrzuconego pionka do gry. Pozycja, którą może założyć „osuszony” pionek po powrocie do gry, będzie zależała od wartości rzuconych kości.

Przegrana

Gracz może przegrać turę, jeśli nie ma otwartych pól do poruszania swoich pionków. Gracz może celowo przegrać turę, jeśli nie chce przenieść swojego pionka do pola otwartego.

Zwycięstwo

Pierwszy gracz, który zbije wszystkie swoje 15 warcabów zanim zrobi to jego przeciwnik, jest zwycięzcą. Kiedy pionek znajduje się na planszy domowej, gracz musi przesunąć pionek o niższą wartość spośród liczby przedstawionej na kości. Zwycięzca nie zdobywa punktów, ale przegrany traci punkty.

Jeśli przegrywający gracz nie stracił warcabów i nadal ma warcaby na bandzie lub w domu przeciwnika, zwycięzca wygrywa i otrzymuje punkty równe trzykrotności sześcianu podwajającego.

Gra jest przeznaczona do grania więcej niż raz. Możesz nawet wyznaczyć cel gry, aż przegrywający gracz straci określoną liczbę punktów. Możesz też zachować liczbę punktów utraconych przez każdego gracza i powrócić do gry w innym czasie.

Tagi: ,

Dodaj komentarz