Menu

Szachy – ponadczasowy trening umysłu!



Lubisz gry umysłowe? Cenisz sobie wymagającą rywalizację? Szachy to bardzo stara, jednak nadal popularna gra planszowa. Żeby zagrać – tak jak w przypadku każdej gry – należy znać zasady rozgrywki. Mimo, że z początku mogą one wydawać się skomplikowane, to razem z praktyką każdy będzie w stanie sobie z szachami poradzić.

Indie uznaje się za miejsce narodzin szachów, gdzie gra była znana już w VI wieku. Wtedy jednakże zasady nieco odbiegały od tych znanych obecnie. Zmieniło się to jednak, kiedy szachy trafiły do Europy. Rozprzestrzeniły się po starym kontynencie w okolicach X i XI wieku. Za złoty okres tej wyjątkowej gry obiera się renesans, kiedy to w Hiszpanii oraz Włoszech gra stała się niezwykle popularna. Co więcej, właśnie w tym czasie zasady gry w szachy zaczęły przypominać te znane dzisiaj. Warto wiedzieć, że co dwa lata od 1927 roku rozgrywa się międzynarodowa olimpiada szachowa, organizowana przez Międzynarodową Federację Szachową.

Zasady gry w szachy dla początkujących

Szachy są grą, która wymaga dwóch użytkowników. Zasady gry dla dzieci i początkujących nie różnią się od tych spotykanych wśród zawodowców. Partia jest rozgrywana za pomocą szachownicy składającej się z 64 pól oraz 32 bierek. Niezależnie od faktycznego koloru szachownicy oraz bierek, ich kolory rozróżnia się poprzez określenia „białe”, oraz „czarne”.

Na każdego gracza przypada 16 bierek. W ich składzie znajduje się jeden Król, jeden Hetman, dwie Wieże, dwa Gońce, dwa Skoczki oraz 8 Pionów.

Według poprawnego rozstawienia, szachownica powinna w lewym dolnym rogu mieć pole czarne. Bierki w rzędzie bliższym graczowi nazywa się figurami, natomiast rząd dalszy to piony. Poniżej znajduje się poprawne rozstawienie. Warto podkreślić, że według reguł gry w szachy, Hetman ma stać na polu odpowiadającemu mu kolorem (biały Hetman na białym polu).

Trzeba wiedzieć, że każda figura porusza się według zasad określonych przez reguły gry w szachy i na ich podstawie planowana jest określona strategia gry.

PION

Warto zaznaczyć, że Pion, czy też Pionek mimo bycia pozornie najmniej istotnym elementem rozgrywki, posiada najbardziej rozbudowane zasady poruszania się.

Pion ze swojej pozycji wyjściowej może poruszyć się dwa pola do przodu, jeżeli nie jest to miejsce zajęte. W każdym innym przypadku porusza się on o jedno pole. Nie może się cofać.

Co więcej, jest to jedyna bierka, która bije w sposób inny niż się porusza. Mianowicie, piony atakują po skosie np. pion jednego gracza znajdujący się na polu b3 może zbić pionka przeciwnika na polu a4 oraz c4 (na grafice poniżej lewy pion może zbić dwie wieże). Co więcej, pion ma również specjalną właściwość zwaną promocją.

Promocja polega na tym, że kiedy dany pion przejdzie całą planszę, będzie on mógł się zamienić (promować) w dowolną figurę (poza królem). Gracze zazwyczaj wybierają Hetmana. Co więcej, zasady nie ograniczają gracza względem ilości np. Hetmanów, a więc teoretycznie możliwe jest, żeby jedna osoba dysponowała 9 Hetmanami.

SKOCZEK

Jedną z ciekawszych bierek szachowych jest również skoczek. Wyglądem zazwyczaj przypomina Konia, tak więc jest potocznie nazywany. Instrukcja gry w szachy reguluje poruszanie się tej bierki. Mianowicie, Koń porusza się na kształt litery „L”. Przemieszcza się w pionie lub poziomie o dwa pola, następnie o jedno, gdzie kiedy poruszył się w pionie, jedno pole pokonuje w poziomie, tak jak kształt powyższej litery. Skoczek może przeskakiwać ponad innymi bierkami i bije na tym polu, na które się przemieszcza.

HETMAN

Hetman to figura, która może się poruszać dowolną liczbę pól (wolnych) zarówno w poziomie i pionie, ale też na ukos. Potocznie nazywa się go Królową.

GONIEC

Goniec (inaczej Laufer) natomiast może spełniać tylko część tych ruchów, co hetman, ponieważ może się poruszać dowolną liczbę pól po ukosie.

WIEŻA

Wieża natomiast to podobny przypadek, co Goniec, jednak ona porusza się w pionie i poziomie.

KRÓL

Król – najważniejsza figura. Porusza się i bije naokoło siebie (jedno pole w pionie, poziomie i na ukos). Można go szachować, jednak króla się nie zbija. Co więcej, kiedy król jest zagrożony i występuje tzw. szach – gracz musi królem uciec. Kiedy ucieczka jest niemożliwa, określa się to matem, a rozgrywka zostaje zakończona.

Nie można zapominać również o jednej szczególnej właściwości Króla. Mianowicie, raz na rozgrywkę figura ta może dokonać tzw. roszady. Żeby roszada została wykonana, bierki muszą spełniać określone zasady. Zarówno Król, jak i Wieża nie mogły się wcześniej poruszać, między nimi nie znajdują się inne figury, Król nie jest szachowany. Patrz rysunki poniżej:

Warto zaznaczyć, że szachy są dobrym rozwiązaniem, by ćwiczyć swoje logiczne myślenie. Dobrze jest w tę grę się zaopatrzyć i rozgrywać partie ze swoim dzieckiem, ponieważ w ten sposób pociecha nauczy się cierpliwości i planowania, a przy tym jest to świetna zabawa!

Dodaj komentarz